Over de stroom van de Tijd

In juni 2013 heeft PGMD e en kunst- en cultuurproject rond de Vlaardingsevaart georganiseerd. Er zijn 4 avonden op 4 locaties langs dit water eenakters en/of muziek- en dansopvoeringen uitgevoerd. Deze activiteiten werden verbonden door rondvaartboten die in Midden-Delfland actief zijn en lokale bedrijven verzorgenden op de boten een drie gangen streekmaaltijd. Er waren rond 600 betalende bezoekers. Doel was een relatie te leggen tussen natuur, recreatie en cultuur/kunst (steun van BC fonds)

Pas op BreekbaarIn de ‘Beeldentuin van Willem Berkhout’, in de Duifpolder is tijdens de evenementavonden 12 keer het dansstuk ‘Pas op, breekbaar’ opgevoerd, over verboden lesbische liefde.  Verborgen in een orchideeënkas die grenst aan de Vlaardingse Vaart, tussen en met de wonderlijke  beelden dansten 14 jonge vrouwen over verboden liefde.
Choreografie en muzieksamenstelling waren van Linda Groenenwegen uit Schipluiden.
Het optreden was verrassend en zeer goed uitgevoerd. Het oogstte grote bewondering bij de
bezoekers.

Ze is, ze is van mij Eenakter over liefde, geweld en recht (ca 1613). Het unieke zestiende‐eeuwse rijksmonument ‘het Rechthuis’ aan de Vlaardingse Vaart, was in vroeger tijd de plaats waar schout en schepenen van De Zouteveen rechtspraken. Hier speelde een groep van 11 amateurs uit Midden‐Delfland tijdens de vier avonden van het evenement (steeds drie keer) een ruwe rechtszaak na uit de zeventiende eeuw (1613), onder de titel ‘ze is, ze is van mij’.
Een vreemdeling die met een meisje uit de polder omgaat en haar wil trouwen, moet het bijna met
zijn leven bekopen. Schout en schepenen grijpen in om erger te voorkomen.
Het stuk speelde zich voor het grootste deel binnen af, terwijl de bezoeker naar binnen ‘gluurden’ en
zo getuige waren van een rechtszaak en het minnespel in de herberg.

De kozakken komen
De ene soldaat gaat en de ander komt (1813). De boerderij ‘In ’t Rietveld’ is een prachtig gerestaureerde zeventiende‐eeuwse Midden‐Delflandse boerderij.
Een groep van 20 spelers speelde hier een situatie uit 1813. Franse soldaten waren nerveus en
schoten op alles wat bewoog langs het water. Jacques Weissier, een van de Franse soldaten en
koperslager (die niet meer zo van de oorlog houdt), was verliefd geworden op de boerendochter. Hij
wil achterblijven in Midden‐Delfland als de Napoleontische troepen vertrekken omdat de
oprukkende Kozakkenlegers eraan komen. Hij werd verstopt door zijn vriendinnetje Jannetje van Es,
de boerendochter, maar boer en boerin Van Es hadden heel andere plannen met hun dochter en
wilden Jacques snel kwijt. Nadat de vader van zijn lief werd lastiggevallen door de plunderende
Kozakken, verzonnen Jacques en Jannetje van Es een list om het vee te redden.

Hello Goodbye
Het Slotakkoord bij de Molen Korpershoek. Alle lijnen en bezoekers kwamen aan het eind van elke avond samen (gevaren) voor een afsluitend optreden van alle spelers bij de molen in Schipluiden. De spelers dankten met een serie ‘meezingliederen’ het publiek bij een sfeervol verlichte molen.
Publiek van de wal keek toe. Daarna nam de Vlaardingse Vaart de bezoekers weer mee op zijn stroom naar de toekomst.

En verderKregen alle deelnemers aan boord van de rondvaartboten een heerlijk warm streekdiner opgediend  van de catering ‘De Bonte Buurvrouw’ uit Maasland. De gerechten waren gebaseerd op lokale  producten – rundvlees en wilde gans, verse groente en fruit – en werden geserveerd tijdens de  vaartochten van en naar de evenementen. Door de rondvaartondernemers werd voor een drankje  gezorgd. Aan boord vertelden gidsen over de geschiedenis en het landschap van Midden‐Delfland.